Murovanie zo Silky - nejake rady?

Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod dusanmt » Uto 09. Jún 2015 13:19:06

Ahojte,
zacal som murovat priecky zo Silky, konkretne S12-1400 PD - 100 mm hruba. Nikdy v zivote som nemuroval, takze na zaciatok som si vybral celkom zaujimavy material (obvodove mury som ich nechal postavit)
Na Slovensku sa predava Silka vyrobena v Madarsku. Ta ma toleranciu +-2mm na vysku aj sirku. Zatial murujem iba 4-ty rad, ale po prilozeni 2m vodovahy je niekedy v strede steny "brucho" alebo niekde su tvarnice vyssie inde nizsie. Preto hladam nejake rady, tipy a triky pre totalnych amaterov .
Mozno tie vyskove rozdiely mi vznikli aj preto, lebo som si 18 paliet poukladal na 7 kop v dome. Mozno tvarnice na jednej palete maju priblizne jednu vysku. Ale kedze som to zmiesal, tak jedna tvarnica je vyssia, druha nizsia.
Teoreticky by sa to malo dat vyrovnat Silka maltou. Maltove lozko by malo mat hrubku 1 az 3 mm. Vacsinou sa mi podari dosiahnut iba 1 mm lozko, kedze maltu/lepidlo nanasam Ytong lyzicou. Ak aj dam viac malty, tak tvarnica mi prebytocnu maltu aj tak vytlaci a vznikne mala vyska lozka. Skusam si pomahat sklotextilnou mriezkou, ktoru vlozim do maltoveho lozka, aby aspon trocha tvarnicu nadvihlo - aby sa nevytlacila vsetka malta. Neviem vsak, ci je to dobry sposob... Alebo ci naniest na miesta, ktore potrebujem zdvihnut lepidlo, ktore by som nechal zaschnut a na druhy den pokracovat murovanim na zaschnute lepidlo. Ci by sa cerstve lepidlo dobre spojilo so zaschnutym lepidlom...

Ak mate niekto prakticke skusenosti s murovanim zo Silky, budem rad, ked sa o ne podelite. Zaujima ma, ako ste dosiahli vodorovnost - aby vsetky tvarnice boli aj napriek vyskovym rozdielom v rovine.
Dakujem.
dusanmt
 
Príspevky: 37
Registrovaný: Uto 24. Mar 2015 10:51:17
Dal súhlas: 3 krat
Dostal súhlas: 0 krat




Re: Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod TomasHo » Uto 09. Jún 2015 15:09:34

Fuha, clovece, prva vec je, stiahni si pracovny postup z ytongu (http://www.ytong.sk/sk/content/pracovne-postupy.php), pozri nejake videa na youtube.

Hlavne nepodcenuj pracu s kvalitnou vodovahou v kazdom jednom rade. Nejake to vodorovne vlnenie nie je podstatne, na priecku aj tak das omietku, takze horizontalne ciary zakryjes, ale tvarnice sa ti nesmu vyklanat - musis kontrolovat ich priecnu vodorovnost, a to najma v prvych radoch. Ked si vyrobis vo stvrtom rade brucho na 0,5 cm, tak ho budes velmi tazko v 10tom rade napravat. Sleduj kolmost steny na oboch stranach dlhsou vodovahou, a priecne ulozenie tvarnice kratsou vodovahou.

Pouzivaj snurku natiahnutu na dvoch klincoch alebo skrutkach.

Ak to davas na ytong maltu, davaj ju hrebenom, tym vies naniest hrubsiu vrstvu. Nepoviem ti ale, ci musi byt silka prilepena celou plochou. Neboj sa zavolat do ytongu. Poradia ti do najmensich detailov. Alebo si chod urobit murarsky kurz. Zena to spravila, ma certifikat, a odvtedy jej volaju ludia, ze chcu postavit dom : )
TomasHo
 
Príspevky: 569
Registrovaný: Ned 15. Máj 2011 8:22:12
Dal súhlas: 34 krat
Dostal súhlas: 35 krat

Re: Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod dusanmt » Uto 09. Jún 2015 15:27:02

@TomasHo:
Pracovny postup mam nastudovany, nic sa tam vsak o Silke nepise :-( Pozeral som aj nejake videa na youtube s klucovymi slovami Silka alebo Kalksandstein. Su to vacsinou reklamne videa, kde toho o pracovnom postupe moc neukazu :-(

Kazdu zalozenu tvarnicu si kontrolujem na zvislost na zaciatku aj na konci tvarnice (tvarnica ma 33 cm). Samozrejme prilozim aj 2m vodovahu na dlzku, ci idem rovno. Pouzivam vodovahy Horizont s presnostou 0.5mm/m. Neviem posudit, ci su kvalitne, ale podla mna ano. Ono kolmost steny a priamost su celkom OK - az na to horizontalne "plavanie".

Pouzivam aj murarsku snurku - ta mi urcuje smer, nie vysku.

Pouzivam Silka maltu. Nanasam ju Ytong lyzicou sirky 100 mm. Prave pozeram, ze napr. v Nemecku pouzivaju ine lyzice na Silku. Mam taky pocit, ze maju vacsie zuby. Dnes to skusim so 6 mm zubovym hladidlom. Skusim este zavolat do Ytongu. Certifikat od Ytongu mam aj ja :-) Bola to vsak iba teoria, ziadna prax.
dusanmt
 
Príspevky: 37
Registrovaný: Uto 24. Mar 2015 10:51:17
Dal súhlas: 3 krat
Dostal súhlas: 0 krat

Re: Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod TomasHo » Uto 09. Jún 2015 16:51:55

dusan, pracovny postup plati aj na silku. Velkost zubu lyzice urcuje hrubku vyslednej vrstvy malty. Mozno ti pomoze kupit si 100mm zubatu lyzicu. Zubate hladidlo sa pouziva skor na nanasanie lepidla na kachlicky a dlazbu. Ak ti nejde zrovnat rad horizontalne s tenkou vrstvou malty, budes musiet pridat. Neviem, ako sa na to diva ytong pri silke, ale drzat by to malo, ak si namiesas spravne lepidlo.
Ak tam mas velke nerovnosti, tak sa neboj osadenu tvarnicu odlepit, kydnut trocha klebru na nizsiu stranu a zase doklepat. Prebytocny kleber oskrabavaj zo steny murarskou lyzicou. Nerobil by som z toho velku vedu, ale pri prvych radoch by som sa radsej babral s kazdou tvarnicou, az kym nechytis grif. Vodovahu si radsej preskusaj. Zvykne sa rozstelovat. (https://www.youtube.com/watch?v=5AjMuvXFvdM)
TomasHo
 
Príspevky: 569
Registrovaný: Ned 15. Máj 2011 8:22:12
Dal súhlas: 34 krat
Dostal súhlas: 35 krat

Re: Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod dusanmt » Uto 09. Jún 2015 17:12:32

@TomasHo:
Dakujem za odpoved.
Pouzivam original Ytong 100 mm zubatu lyzicu. To zubate hladidlo chcem vyskusat kvoli tomu, aby som mal vyssiu vrstvu lepidla a aby malo zuby :-) Ale mozno sa naucim naniest vyssiu vrstvu lepidla aj zubatou lyzicou, ktora ma zuby cca. 4 mm. Napr. v pracovnom postupe KM BETA pri lepidle ZM 921 lepidlo SX pisu, ze lepidlo sa ma zarovnat ich presnou lyzicou alebo zubovym hladidlom 6x6mm. I ked je pravda, ze vapenno-pieskove tehly KM BETA maju mat loznu skaru vysoku 2 mm a nie 1 mm ako pri Silke.
S preskusanim vodovahy to je dobry napad. Dnes ich preskusam.
dusanmt
 
Príspevky: 37
Registrovaný: Uto 24. Mar 2015 10:51:17
Dal súhlas: 3 krat
Dostal súhlas: 0 krat

Re: Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod Juraj K. » Str 10. Jún 2015 7:36:17

Postup by mal byť taký, že prvý rad tvárnice sa zakladá na hrubšiu vrstvu obyčajnej vápenno-cementovej malty (piesok, cement, vápno a vodu namiešať na poriadne hustú hmotu!!!), aby si vyrovnal výškové nerovností, ktoré sú na podkladovom betóne (deke). Druhý rad už dávaš na tenkú vrstvu lepidla určeného na pórobetónové tvárnice. Necháš to stvrdnúť a prípadné výškové nerovnosti zbrúsiš takým škrabákom na to určeným. To je veľmi dôležitá časť práce, toto nepodceňuj, každá nerovnosť sa Ti potom ukáže v podobe tých vĺn o ktorých píšeš. Ak to máš hotové môžeš začať murovať na čím tenšiu vrstvu lepidla určeného na pórobetónové tvárnice (hrúbka podľa návodu!!!). Podľa toho čo píšeš si myslím, že chyba nastala pri zakladaní prvej resp. druhej rady. Kým to nezbrúsiš do roviny nedosiahneš správny postup. Zrovnávať to lepidlom a hrubším hrebeňom nevidím ako správny postup. Takto tie vlny neodstrániš a navyše hrubšia vrstva lepidla nemusí mať takú únosnosť ako tvárnica a následne Ti môžu vznikať praskliny na omietke. Odporúčam preto to čo máš postavené prebrúsiť do roviny!!! a pokračovať tenkou vrstvou. Ja som to tak robil a šlo to. Každe ráno keď som začínal najprv som včerajšiu robotu premeral a prebrúsil a až tak som muroval ďalej. A ešte jedna rada: prach z brúsenia som večer pozametal, zmiešal som ho so zriedeným lepidlom, ak mi večer nejaké zostalo a vyrovnával som s ním prípadné diery ak boli tvárnice obité a pod. ...a ešte jedna vec... myslím, že obchodný zástupca Xelly Ti rád podaruje CD nosič s pracovným postupom ak pracuješ s ich materiálom. Veľa šťastia
Juraj K.
 
Príspevky: 176
Registrovaný: Str 19. Nov 2008 21:57:40
Dal súhlas: 4 krat
Dostal súhlas: 10 krat

Re: Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod TomasHo » Str 10. Jún 2015 8:58:37

juraj, hovoris mudro so zalozenim prvych radov, ale myslim, ze dusan ma skor problem s nerovnakou velkostou tvarnic, ktoru nekorigoval klebrom Zbrusovat silku v kazdom rade, no neviem si to dobre predstavit, nemal som ju v rukach, ale brusit o polovicu lahsi P6-650 by som teda nechcel.
Pri priecke navyse nejaka nizsia unosnost malty nehra rolu. Ta malta predsa nebude mat hrubku vyse centimetra ako kedysi, ale par milimetrov. Omietka pojde (snad) na kleber-sietku, takze trhlin by som sa nebal.
TomasHo
 
Príspevky: 569
Registrovaný: Ned 15. Máj 2011 8:22:12
Dal súhlas: 34 krat
Dostal súhlas: 35 krat

Poslaťod bladerunner » Str 10. Jún 2015 9:01:53

To je postup na porobetonove tvarnice, ale on robí zo Silky. Tam to prebrusovanie asi nebude take lahke

Píšem ťapkou.
bladerunner
 
Príspevky: 1226
Registrovaný: Pon 05. Okt 2009 20:10:55
Dal súhlas: 63 krat
Dostal súhlas: 122 krat

Re: Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod dusanmt » Str 10. Jún 2015 11:12:14

@Juraj K.
Prvy rad priecok je z Ytongu P2-500 zalozeny na vapenno-cementovu maltu Baumit Murovacia Malta 50. Prvy rad bol zalozeny OK. Kontroloval som si to 2m vodovahou a bolo to OK (nie 100%, ale OK :-) ). Rovinnost prveho radu z Ytongu dokazuje aj to, ze Silka tvarnice v rade nad Ytongom sa dotykaju krajnou stranou po celej vyske. V tretom a stvrtom rade Silky sa niekde dotykaju iba hore a dole je uz medzera, alebo naopak. Tie vzniknute vlny prisudzujem vyrobnej tolerancii Silky - na vysku +-2mm. Proste som bral tvarnicu jednu za druhou a vyskovo nesedeli. Alebo som fakt totalny fuser a vymuroval som to tak krivo :-(
TomasHo a bladerunner maju pravdu. Silka nejde len tak lahko zbrusit ako Ytong. Silka ma objemovu hmotnost 1400 kg/m3. Asi styri miesta som ale fakt musel zbrusit, lebo tam bola z vodovahy lavicka (proste bol tam zlom - po prilozeni sa vodovaha dost kyvala). Brusil som to diamantovym brusnym kotucom na beton. Ale ide z toho velmi vela jemneho prachu. Silku aj musim rezat diamantovym reznym kotucom.
dusanmt
 
Príspevky: 37
Registrovaný: Uto 24. Mar 2015 10:51:17
Dal súhlas: 3 krat
Dostal súhlas: 0 krat

Re: Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod ... » Str 10. Jún 2015 12:30:36

nerobil som sice priecky zo silky, ale z normalneho ytongu, tvarnice ale jasne ze mali tiez rozne rozmerove odchylky...
omnoho efektivnejsie ako brusenie ale bolo tam tu tvarnicu polozit este pred nanesenim lepidla a pripadne ju skusit pootacat (obvykle mas 4 moznosti ako ju tam polozit) a az potom dat lepidlo a usadit ju tam finalne, zmenou toho ako tam ta tvarnica bola polozena sa da drzat toho aby sa tie odchylky neznasobovali ale drzali sa +- v nejakej rozumnej tolerancii....
ale tiez mi trvalo jednu priecku kym som na toto dosiel :-)
...
 
Príspevky: 962
Registrovaný: Pia 14. Dec 2012 9:33:06
Dal súhlas: 18 krat
Dostal súhlas: 65 krat

Re: Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod dusanmt » Str 10. Jún 2015 13:00:15

@...:
Ano, presne toto som robil v posledom - stvrtom rade. "Nasucho" som tvarnice poukladal a premeriaval vodovahou. Pri Silke su iba 2 moznosti ako ju tam polozit. Ak sa v kolmosti bublinka na vodovahe pre konkretnu tvarnicu blizila ku ryske, tak som si to miesto oznacil a na jednej strane som tvarnicu podlozil sklotextilnou sietkou (Vertex R117). Len akosi som sledoval iba kolmost. Priamost som kontroloval priamo pri murovani 2m vodovahou. Iba pri poslednej kratkej priecke som kontroloval aj vysku a tam som podlozil vsetky tvarnice sklotextilnou sietkou, lebo som ich potreboval zdvihnut. Ale tej sietky by som sa chcel vyvarovat, lebo laicky si myslim, ze to nie je dobry napad...
Kamarat mi odporucal si pod tvarnice dat koliky (nieco ako sa robi pri DT), aby mi nevytlacili tolko malty. Toto sa mi tiez moc nepozdava.
Teraz som si zacal aj tvarnice trochu triedit na vysku. Mam ich poukladane v dvoch radoch (vyssie a nizsie) na OSB doske a podla toho ich vyberam.
Svokor mal vcera dobry napad. Ze ak potrebujem mat vyssie maltove lozko, ze mam naniest lepidlo aj na spodok tvarnice, ktoru idem prilepit. Tak to dnes vyskusam.
dusanmt
 
Príspevky: 37
Registrovaný: Uto 24. Mar 2015 10:51:17
Dal súhlas: 3 krat
Dostal súhlas: 0 krat

Re: Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod euro_ » Str 10. Jún 2015 18:13:53

[quote="dusanmt"]

<<Pouzivam aj murarsku snurku - ta mi urcuje smer, nie vysku. >>

Jeden vseobecny tip :
Ked ukladas tvarnice do radu vedla seba do maltoveho lozka, dbaj na to, aby sa ti ziadna tvarnica v rade nedotykala murarskej snurky :!:, ale bola ulozena tesne vedla nej, bez co i najmensieho dotyku.
Je to dolezite, lebo ked sa tvarnica dotkne snurky, malinko ju odtlaci a dalsia tvarnica vedla nej uz nemusi byt ulozena v rovine a moze sa zacat vyklanat z nej a tvorit nerovnosti...(vybocenie do stran "brucho" aj horizontalne "plavanie").
man's home is his castle...until the queen arrives
Obrázok užívateľa
euro_
 
Príspevky: 36
Registrovaný: Sob 03. Nov 2012 14:36:16
Bydlisko: Horna Nitra
Dal súhlas: 2 krat
Dostal súhlas: 7 krat

Re: Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod dusanmt » Str 10. Jún 2015 22:05:47

Dakujem za upozornenie, na tu snurku si budem davat pozor.

Mozno bude na niektorych miestach problem aj v tom, ze som neobil kamienky, ktore trcia na niektorych tvarniciach na okraji otvorov...
Prílohy
dusanmt
 
Príspevky: 37
Registrovaný: Uto 24. Mar 2015 10:51:17
Dal súhlas: 3 krat
Dostal súhlas: 0 krat

Re: Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod TomasHo » Uto 16. Jún 2015 21:51:53

dusanmt, myslim, ze tomu venujes prilis vela pozornosti. Keby si videl, ako to muruju "majstri", mozno by ta mrakoty obchadzali : ) Vobec by som sa nebal davat pod tvarnice kajliky (klinky). Odhadom, ak ti to stoji na 80% klebru, tak to musi mat dostatocnu unosnost. Este raz, robis nenosnu priecku, to by si zalepil aj soplom : )
Nemusis sa hrat s kazdou tvarnicou - zrovnaj si novy rad klebrom, nechaj vytvrdnut a nalep dalsi rad uz pekne do rovna nasledujuci den.

S týmto príspevkom autora TomasHo súhlasil
matthewcheck
TomasHo
 
Príspevky: 569
Registrovaný: Ned 15. Máj 2011 8:22:12
Dal súhlas: 34 krat
Dostal súhlas: 35 krat

Re: Murovanie zo Silky - nejake rady?

Poslaťod dusanmt » Str 17. Jún 2015 7:17:21

@TomasHo:
Kedze mi to murovanie ide velmi pomaly, tak som si zavolal "majstrov". Samozrejme, ze "majstri" murovali so Silkou prvy krat. A vymurovali to horsie ako ja, co murujem prvy krat v zivote. Co je najhorsie, pevnost ich vymurovanej priecky je mizerna. Bez velkeho nasilia som odlepil vela tvarnic. Upozornoval som ich, ze tvarnice musia vela macat vodou a mat konzistenciu lepidla ako med. Ale asi to akosi nepochopili. Mozno chybu spravili niekde inde, ale pripajam obrazok, ako vyzerali tvarnice po odlepeni. Tu strednu museli polozit do uz zatvrdnuteho lepidla. Proste tazky amaterizmus. Teraz odliepam tvarnice jednu za druhou az kym sa nedostanem na mnou vymurovane tvarnice, ktore nejdu odlepit.
Takze idem pokracovat v murovani radsej sam, i ked pomaly. Alebo skusim zavolat na pomoc nejakeho murara, na ktoreho budem dohliadat.

Zatial vam vsetkym dakujem za rady.
Prílohy
Naposledy upravil dusanmt dňa Str 17. Jún 2015 8:54:57, celkovo upravené 1
dusanmt
 
Príspevky: 37
Registrovaný: Uto 24. Mar 2015 10:51:17
Dal súhlas: 3 krat
Dostal súhlas: 0 krat




Ďalší

Späť na Steny, omietky, obklady, fasáda

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 0 hostia

cron