>Nestacilo by pilkou chvostovkou zvacsit skaru medzi XPS a EPS?
Nechcel som menit rozmery diery, nepacila by sami (uchylka). A navyse kocka uz bola poskodena vytrhnutym nylonovym vrutom.
A nakoniec
, moje ego. Predsa mi nebude rozkazovat nejaky kus XPS! Samozrejme skoncilo to potupne a pokorou.
Chcem tym len povedat, ze ak sa lepi dosledne, drzi to ako fras.
>vyvstava otazka, preco sa vobec niekde uvazuje o kotveni, ked lepidlo ma za kazdych okolnosti 10 nasobne vyssiu pevnost ako je potrebne.
Pojdem na to od lesa
. Niekedy v strojarstve bolo na spajanie dostupne len nitovanie a kovacske zvaranie. Dlho dlho sa pouzivalo len nitovanie, kovacske zvaranie malo nic moc vlastnosti a bolo narocne na remeselnu zrucnost. Nitovanie bolo dovedene do dokonalosti.
Letectvo.
1.
Dlho dlho sa pouzivalo len nitovanie. Vymakane (vid predchadzajuce) a na pociatku nutnost, kedze zvaranie hlinikovych zliatin, na to treba fachmana a znalosti a ... nie je to take iizy.
2.
Potom sa pristupilo k lepeniu. Ale konstrukteri zvyknuti na nity predsa len tie nity davali, spoliehat sa na nejake lepidielko, podpisat sa pod to a budu na tom visiet ludske zivoty... nit je istota, overene, spolahlive.
3.
Nakoniec nity boli vynechane. A to je sucasny stav. T.j. nove lietadla sa lepia, je to pevnejsie a spolahlivejsie ako nity. Len to chce dobru pripravu povrchov.
BTW ak poletite na dovolenku uvidite na liedadle nity. Su to vsak lietadla zhusta vyrobene pred 30 rokmi. A to je letectvo velmi konzervativny odbor (nastastie).
Rovnako je to aj v stavebnictve, ktore je v bode 2. T.j. lepenie sa urcite casom presadi ale na to treba cas ale hlavne "majstri" musia dostat po rukach (lopatou?) aby sa naucili, ze lepidlo na zaprasenom a neocistenom povrchu naozaj nedrzi. Ze robit skusky nie je strata casu (ale sefe, kto vam to nakecal, ved to robime roky a nikto sa nestazoval) atd. Ale to vsetko je popisane v technologickych postupoch. Nanestastie "majstri" sice vedia pocitat (hlavne nejake tie E) ale s citanim maju vacsinou uz problemy a tak na to zvysoka, ved kazdy dava hmozdinky.
T.j. ja by som hmozdinky urcite nedaval. Ale je tu jedna podmienka, musel by som to robit sam. A este aj to by som par krat po sebe kontroloval. Ale spal by som potom v pohode.
Ako som uz pisal, nechat niekoho robit bez dozoru viac ako 60 sekund je takmer istota, ze to pokasle. Doteraz tomu nechcem verit, ale ludia su vynaliezavi a dokazy hovoria jasne.
Ak to odhadnem (% budem hadzat z brucha), to ze lepidlo nedrzi alebo sa platne vetrom odlepia:
1. 90%
povrch podkladu. Znovu opakujem, povrch musy byt pevny, sudrzny(zrnka okefovat, kto to robi?) a zbaveny prachu (stlaceny vzduch alebo wapka, kto to robi?). Ano je to pisane od vyrobcov systemov ale kto by to cital?. A penetracia, ktora prenikne do porov a "ukotvi" naslednu vrstvu lepidla.
2. 5%
Povrch EPS. Rovnako plati aj pre povrch EPS, ze lepene povrchy musia byt pevne a mat co najvacsiu plochu. Ak vas EPS bol v sklade pol roka (alebo na slnku tyzden dva), potom na povrchu je zdegenovany EPS a ten treba odstranit lahkym prebrusenim. Rovnako ak sa EPS reze odporovym drotom, zalezi na teplote, niekedy vznika "skleneny" povrch = minimalna plocha = lepidlo nema za co drzat. Ale kto by s tym zdrziaval?
3. 5%
Lepidlo. Teraz su uz vsetky lepidla +- ok, takze sprasit sa to da vacsinou len pri lepeni. Nedodrzanie casov, mlatenie hmozdiniek hlava-nehlava lebo rychlo-rychlo, cas su prachy (vase)...
Ad riziko.
Riziko je VZDY na strane stavebnika. Verte, ze projektant, vyrobca, atd. VZDY daju pri pri problemoch ruky prec velmi rychlo.
Ano, recami budu napomocni ale nikto nebude platit zburanie a postavenia znovu. To je totiz obsah pojmu riziko a zodpovednost.